Názov projektu: |
Transfer of Qualifications and Learning Standards in Plastic Sector StandPlast VET |
Číslo projektu |
2013-1-SK1-LEO05-06359 |
Číslo zmluvy |
13310 0362 |
Názov akcie: |
Požiadavky na trénerov, lektorov, učiteľov pre oblasť plastikárskeho priemyslu „Tréning trénerov“ |
Slovenský plastikársky klaster – vyberá 3 „trénerov“ z firiem, ktorí majú za úlohu zaúčanie nových zamestnancov vo výrobe/nastavovaní vstrekolisov, resp. pracujúci v plastikárskej výrobe, ktorá využíva aj iné technológie ako vstrekovanie.
ŠIOV- Štátny inštitút odborného vzdelávania - vyberá 3 učiteľov, alebo majstrov odborného výcviku, ktorí sa zaoberajú vyučovaním technológie ale (teórie aj praxe) spracovania plastov
Slovenská technická univerzita v Bratislave (STUBA) – vyberá 3 učiteľov a lektorov, ktorí vyučujú predmety týkajúce sa teórie a praxe spracovania plastov.
A-OMEGA, s.r.o. – vyberá 3 lektorov, ktorí vyučujú/alebo by mohli vyučovať nastavovačov a operátorov vstrekolisov. Vyberá aj lektorov, ktorí by mohli vyučovať aj iné technológie ako vstrekovanie plastov
KĽÚČOVÉ KOMPETENCIE
Čo sú to kľúčové kompetencie?
Kľúčové kompetencie predstavujú celý balík vedomostí, zručností a postojov, ktoré sú nevyhnutné pre každého jednotlivca k tomu, aby bol schopný napĺňať osobný rozvoj, sociálnu inklúziu, a aby bol schopný zamestnať sa resp. pracovať v danej oblasti. Tieto kompetencie by mali byť dosiahnuté ukončením povinného vzdelávania alebo tréningov a mali by tvoriť základ pre ďalšie vzdelávanie v celkovom ponímaní celoživotného učenia sa človeka.
Kľúčové kompetencie vystupujú pri celom rozsahu vzdelávania alebo tréningov: základná školská dochádzka, vzdelávanie dospelých, špecifické vzdelávanie a pod.
(voľne prebraté z „Commission Staff Working Paper: Progress towards the common objectives in Education and Training – Indicators and benchmarks”, Brusel, 21.1. 2004 SEC (2004) 73)
Vedomosti (poznávacie kompetencie):
Dobrá znalosť toho, čo budú vyučovať/trénovať
1. Tá môže byť daná ukončením vysokoškolského štúdia chemického zamerania
2. Môže byť daná dlhodobou praxou (10 ročnou) v oblasti spracovania plastov (alebo v príbuznom odbore)
3. Môže byť daná kombináciou ukončeného odborného vzdelania a praxou
- Vyhľadávanie informácií–poznať zdroje trvalého prísunu nových informácií a ich priebežne získavanie
- Štruktúrovanosť poznatkov – schopnosť zoradiť poznatky podľa napr. dôležitosti, časového sledu atď.
Zručnosti (sociálne kompetencie):
- Motivovať učiacich sa k učeniu (pred, počas a po procese výučby)
- Osobný rozvoj a schopnosť neustále sa vzdelávať
- Interpersonálne zručnosti (komunikácia a akceptácia rozdielov) Komunikačné zručnosti (vrátane získavania spätnej väzby, prezentácie, nastolenia situácie kooperácie pri výučbe atď.)
- Organizačná flexibilita -(„Nasaditeľnosť/flexibilita“)- v budúcnosti „nájsť si čas na prípravu a realizáciu tréningu“.
Postoje:
- Zodpovednosť – napr. pripraviť sa na výučbu, pripraviť materiály na výučbu, získať informácie o učiacich sa atď.
- Spoľahlivosť – v daný čas sa dostaviť na miesto výučby
- Orientácia na ľudí – chcieť odovzdávať vedomosti a skúsenosti a veriť, že druhá strana využije vedomosti a skúsenosti
- Orientácia na výkon – stanoviť pedagogický cieľ a dosiahnuť ho v danom čase.
- Vedomie vysokej kvality práce – byť náročný, na seba, ale aj na učiacich sa. Netolerovať zhovievavosť a nízke požiadavky na výstupy výučby
- Sebadôvera – veriť si ako odborník, ale aj ako osobnosť.
- Inovácie – prichádzať napr. s novými metódami výučby
Ostatné požiadavky:
Jazykové zručnosti – anglický jazyk – základná úroveň/najmä odborná terminológia (lebo časť prípravy bude prebiehať v anglickom jazyku)